Detall de preguntes freqüents - AVPT
En quins municipis pot actuar l’AVPT?
L'Agència pot actuar en tots els municipis de la Comunitat Valenciana, si bé ho fa de diferent manera segons l'Ajuntament haja acordat o no la seua adhesió a aquesta:
- Quan ho ha fet, l'Agència exerceix directament, per delegació, i amb caràcter d'exclusivitat, les facultats municipals en matèria de disciplina urbanística (només en cas d'infraccions greus o molt greus en sòl no urbanitzable), de manera que actua tal com ho faria el propi Ajuntament. Per tant, els municipis adherits ja no podran incoar i tramitar expedients de disciplina urbanística respecte de tal mena d'infraccions i en aquesta classe de sòl respecte d'obres o actuacions que s'inicien després de la publicació de l'acceptació autonòmica de l'adhesió. La llista completa dels municipis que han signat conveni amb l'Agència es pot consultar ací.
- Si no hi ha acord d'adhesió municipal, l'Agència només pot actuar, en principi, en aquests municipis no adherits, quan es tracte de supòsits d'infraccions greus o molt greus en sòl no urbanitzable, donada la seua competència pròpia concurrent amb la municipal en aquests supòsits. Si bé el desitjable respecte d'un municipi no adherit (atés que la seua no adhesió pot entendre's tàcitament com una manifestació de la seua intenció d'exercir diligentment les seues competència en matèria de disciplina urbanística) seria que quan l'Agència tinga constància de la possible comissió d'una infracció urbanística d'aquell tipus en aquest municipi, li requerisca per a l'inici pel mateix de l'exercici de les seues funcions, actuant supletòriament l'Agència, en cas d'inactivitat municipal, amb la iniciació dels pertinents expedients administratius.
Qui pot denunciar la possible comissió d'una infracció urbanística?
En urbanisme regeix "l'acció pública", en virtut de la qual qualsevol persona pot dirigir-se a l'administració competent (la instància més pròxima seria l'Ajuntament del municipi on es detecte la infracció) per a denunciar unes obres il·legals, sense necessitat d'acreditar un interés legítim.
Com puc denunciar la possible comissió d'una infracció urbanística?
Les denúncies d'infraccions urbanístiques no estan subjectes a cap requisit formal, únicament cal tindre en compte que s'han de formular per escrit i amb identificació de la persona que les fa, degudament signades; és a dir, que no poden ser anònimes ni fer-se per mitjans que no donen constància de la identitat del denunciant (no per telèfon, e-mail, etc.).
Les denúncies han de dirigir-se a l'Ajuntament del municipi on es localitze la infracció o a l'Agència Valenciana de Protecció del Territori. Aquest escrit ha de descriure les obres objecte de denúncia, la seua localització, els presumptes responsables, així com qualsevol altra informació que es considere d'interés.
En el supòsit de tractar-se d'un municipi que s'haja adherit a l’AVPT, la denúncia pot dirigir-se indistintament a l'Ajuntament o a l’AVPT. I en el supòsit de tractar-se d'un municipi no adherit a l’AVPT, en primera instància la denúncia haurà de dirigir-se a l'Ajuntament. Només si l'Ajuntament mostrara inactivitat davant aquesta denúncia, el particular podrà dirigir-se subsidiàriament a l’AVPT perquè aquesta faça el pertinent requeriment a l'Ajuntament, sense perjudici que aquesta inactivitat municipal també puga ser recorreguda per les persones interessades abans els jutges de la judicatura i tribunals, en els termes establits en la legislació reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa, tal com es contempla en l'article 286.5 del TRLOTUP.
Quin tipus d'expedients es tramiten en l’AVPT?
- Els expedients d'investigació o actuacions informatives prèvies. Aquests expedients no tenen una duració legal determinada.
- Els expedients de restauració de la legalitat urbanística per la comissió d'infraccions urbanístiques en sòl no urbanitzable que estiguen tipificades en la legislació urbanística valenciana com a greus o molt greus. La duració màxima de tramitació d'aquests expedients és de sis mesos, l'inici de còmput dels quals depén de les circumstàncies indicades en l'article 259.2 del Text Refós de la LOTUP aprovat per Decret legislatiu 1/2021, de 18 de Juny, del Consell.
- Els expedients sancionadors, la duració màxima dels quals de tramitació és de sis mesos des de la notificació de la seua iniciació.
- Els expedients d'execució forçosa de les resolucions adoptades, que comencen davant l'incompliment de la resolució de l'expedient de restauració. Aquesta execució forçosa comporta:
- La imposició de multes coercitives fins a aconseguir l'execució de les mesures de restauració per la persona que es trobe obligada. Les multes coercitives es podran imposar per períodes d'un mes i en quantia de sis-cents a tres mil euros cadascuna d'elles, segons siguen les mesures de restauració previstes i incomplides, amb un màxim de deu. Aquestes multes coercitives s'imposaran amb independència de les quals puguen imposar-se en ocasió del corresponent expedient sancionador.
- L'execució subsidiària per part de l’AVPT i a costa de la persona interessada. Transcorregut el termini de compliment voluntari derivat de l'última multa coercitiva imposada, l’AVPT està obligada a executar subsidiàriament les corresponents ordres, a càrrec de la persona interessada. Tot això sense perjudici que l’AVPT pot executar subsidiàriament la demolició de les edificacions de manera immediata després de dictar l'ordre, sense haver imposat multes coercitives, o després d'haver imposat algunes d'elles (no necessàriament les 10 multes que, com a màxim, poden imposar-se).
Davant la comissió d'una actuació contrària a la legalitat urbanística l'Administració està obligada a tramitar dos procediments diferents: el procediment de restauració de la legalitat urbanística i el procediment sancionador.
El procediment de restauració té per objecte restaurar la legalitat urbanística vulnerada per la comissió de les obres. Aquest procediment conclourà amb una resolució ordenant la demolició de les obres i la reposició dels terrenys al seu estat originari (si les obres resulten no legalitzables) o, en el seu cas, la sol·licitud del corresponent títol habilitant de naturalesa urbanística (si les obres resulten legalitzables).
El procediment sancionador té per objecte la repressió per l'execució d'obres il·legals, mitjançant la imposició d'una sanció pecuniària.